Assalamu'alaikum wr. wb.. Selamat Datang di Arriesalah.blogspot.com.. Blog personal dari Riesa Putri Arumndati yang berusaha bisa memberikan manfaat bagi orang lain...
 

Minggu, 29 Agustus 2010

MAJELIS DZIKIR

Sebuah Hadist: Dari Abu Hurairah dari Rasulullah saw. sabdanya :

" ALLAH Tabaaraka wa Ta'aala mempunyai para malaikat yang bertugas
berkeliling mencari cari majlis zikir.Bila mereka telah menemukannya,lalu mereka duduk bersama sama dengan orang orang yang sedang berzikir, memanggil teman-temannya dan berkerumun mengitari orang2 yang sedang berzikir dengan sayap sayap mereka sehingga memenuhi ruangan antara mereka dengan langit dunia . Apabila majlis telah bubar , para malaikat naik kelangit. Lalu Allah Swt bertanya kepada mereka - padahal Allah Maha Tahu perbuatan mereka - : "Kalian datang dari mana ? " mereka Menjawab : Kami baru kembali memeriksa hamba hambaMu di bumi. Mereka bertasbih,takbir, tahlil ,tahmid dan memohon kepada MU"

"Apa yang mereka mohon kepada KU ?" Malaikat menjawab: Mereka memohon syurga kepada MU. Ditanya lagi: "Pernahkah mereka melihat syurga KU ? , mereka menjawab : Tidak. Allah berfirman: " Apalagi kalau mereka melihat syurga KU"

Kata Malaikat : Mereka juga memohon kebebasan . Ya Allah. Ditanya mereka: "Memohon bebas dari apa ? " Malaikat menjawab : Mohon bebas dari neraka.
Mereka di tanya: "Apakah mereka pernah melihat neraka KU ? mereka menjawab: Tidak, Allah berfirman : " Apalagi kalau mereka melihat neraka KU"

Kata Malaikat :Mereka juga memohon ampun kepada MU" Allah menjawab: " Aku ampuni mereka dan memberi apa yang mereka minta serta membebaskan dari apa yang mereka takuti"

Kemudian para Malaikat berkata: "Diantara mereka terdapat seorang hamba yang penuh dosa, dia lewat di majlis itu lalu duduk bersama sama orang orang yang berzikir"

Allah ber firman: " Orang itupun Aku Ampuni , begitu juga setiap orang yang terlibat dalam majlis zikir tersebut , tidak akan ada yang celaka."

(Diriwayatkan oleh Muslim , Jilid 4, No. 2311 )

Tidak ada komentar:

Posting Komentar